Gå til hovedindholdet
MENU
Aula_close Layer 1

Barnets trivsel og udvikling

Pædagogisk grundlag

Børnehusets pædagogiske grundlag bygger på en overbevisning om, at vi som mennesker udvikler os i samspil med vores omgivelser og at vi som mennesker skal forstås ud fra den kontekst, vi indgår i. At vi kun gennem tætte relationer og en legende, nysgerrig tilgang kan udvikle os til livsduelige mennesker, der kan "bære sig selv" og bidrage til fællesskabet. 

Vi ser familien som barnets vigtigste læringsarena, og Børnehuset som det sted, der både støtter op om den læring og udfordrer barnets næste udviklingstrin.

Vi er meget bevidste om, at hvis vi skal skabe lærings- og udviklingsmuligheder for børnene, skal vi starte med at udvikle os selv, gennem refleksioner over egen praksis og hele tiden udvikle vores pædagogik i forhold til børnegruppen og følge de politiske beslutninger i samfundet.

I vores pædagogiske arbejde ses det ved:

·  at vi er opmærksomme på de relationer, som barnet er en del af eller gerne vil være en del af.

·  at vi hjælper barnet med at blive set og hørt, både af voksne og andre børn.

·  at vi prioriterer en hverdag, hvor børnene gennem hele dagen har mulighed for at være i små grupper, hvor vi pirrer børnenes nysgerrighed og fantasi.

·  at der er plads til, at børnene kan lege, både med og uden voksne.

·  at vi anerkender, at mennesker har brug for at være alene nogle gange.

·  at vi kommer ud i naturen, hvor vi undrer os og undersøger verden omkring os. Hvor vi falder og rejser os og løber videre. Vi klatrer op og falder nogle gange ned, men prøver igen. 
Vi bliver våde, men tørre igen.

·  at vi tegner, synger, klipper, maler og laver perleplader.

·  at vi anerkender hinandens forskelligheder og møder alle med respekt for, at alle har noget positivt at bidrage med til fællesskabet.

·  at vi er lyttende og åbne i vores daglig møde med jer som forældre.

·  at vi husker at fortælle den gode sjove fortælling, vi har om barnet, men også det, der er svært for barnet lige nu og her.

·  at vi sætter grænser i forhold til opførsel, vi vil have en ordentlig omgangsform.

·  at vi i samspil med jer forældre hjælper barnet med at løse eventuelle udfordringer, som barnet i perioder kan have.

·  at vi efterlader rum, steder og mennesker lidt bedre end da vi kom.

I pædagogisk læreplan for Børnehuset kan du læse mere uddybende om emner som børnesyn, dannelse og børneperspektiv, leg og læring, børnefællesskaber, forældresamarbejde, børn i udsatte positioner, sammenhænge, pædagogisk læringsmiljø, læreplanstemaer mm. 

  

Når der kræves noget særligt

For at sikre, at dit barn får de bedste muligheder for at udvikle sig, har vi forskellige redskaber, vi tager i brug og nogle sparringspartnere, vi samarbejder med, når der er behov for det. Det kan fx være talepædagog, fysioterapeut, pædagogisk konsulent og psykolog, der jævnligt kommer i huset.

Nogle gange er der behov for at mødes til et tværfagligt samarbejdsmøde, hvor forældre, personale og relevante fagpersoner mødes om, hvad vi kan gøre for bedst at sikre barnets trivsel og udvikling.

Hvis I en periode har noget, I bøvler med i jeres familie i forhold til opdragelse eller samværet med jeres barn, har I mulighed for at kontakte sundhedsplejersken, som kan hjælpe med råd i forhold til renlighed, søvn, kræsenhed mv. Der kan også være hjælp at hente hos den forebyggende socialrådgiver, som kan yde rådgivning i forhold til, hvordan man er en familie i trivsel.
Begge fagpersoner kan kontaktes direkte af forældre, der har brug for hjælp. Find kontaktoplysningerne her på hjemmesiden under Kontakt - Samarbejdspartnere.

 

Sprogudvikling

Sproget spiller en central rolle i børns udvikling og har stor betydning for den daglige kommunikation. Vi laver sprogvurdering af 3-årige børn, hvis der er sproglige, adfærdsmæssige eller andre forhold, der giver formodning om, at barnet kan have behov for særligt sprogstimulerende tiltag. Dette foregår i samarbejde med forældrene. Hvis der viser sig behov for det på andre tidspunkter, sprogvurderer vi det enkelte barn, også efter aftale med forældrene.

Vi arbejder med børnene i små grupper og læser med dem - en måde at styrke det sproglige fundament på. Barnet får rettet opmærksomheden mod sprogets lydside, som er en forudsætning for den senere læseindlæring i skolen.

Vi har medarbejdere på alle tre stuer, der primært arbejder med udvikling af børnenes sprog.

 

 

Dokumenter