Fravær i skolen

Børnenes skolegang er vigtig, og kontinuerlig deltagelse i skolens undervisning er fundamentet for en god skolegang og trivsel.

I bekendtgørelsen for elevers fravær fra undervisningsministeriet er der fastsat rammer for fravær og beskrevet hvem, der har ansvaret. Det er forældrenes pligt at orientere skolen om et barns fravær, og det er skolens ansvar at registrere fravær og informere forældrene.

Al indberetning af fravær foregå via systemet MU|Elev|FRAVÆR, link ligger i Aula, og forældre melder fravær inden skoledagens begyndelse.

Er eleven ikke mødt i skole og forældrene ikke har meldt fravær, registreres fraværet som ulovligt, og systemet sender automatisk en sms til forældre/værge.

I systemet kan også ansøges om ekstraordinær frihed, så vidt muligt senest en uge før ønsket afholdelse.

Fraværet følges gennem løbende dialog mellem skole og hjem.

Hvis der er tilfælde af ulovligt fravær fire fraværsperioder over den seneste måned eller 20% samlet fravær de seneste to måneder, kontakter skolen forældre/værge, som indkaldes til en samtale.
I tilfælde af 15 % ulovligt fravær orienteres forældre/værge.
Der vil i nogle tilfælde af bekymrende højt fravær blive lavet underretning til Familieafdelingen.