Åben skole

Veng Skole er en lille – men åben skole. Vi byder gerne indenfor, og prioriterer også ture ud af huset så vidt det er muligt.

Åben skole er en væsentlig del af børns dannelse og læring i skolen, da skolen ikke må blive en institution med ”nok i sig selv”. Meget god læring ligger i mødet med andre og med mødet med det nye.

I kraft af, at vi er en landsbyordning, oplever vores elever et samarbejde med daginstitutionen på en helt særlig måde. Her er børnehave ikke noget man er færdig med, fordi man starter i skole, men derimod noget hvor man kan vende tilbage og være den der giver. Eleverne kommer f.eks. på besøg til legeaftaler, som læsemakkere og som praktiske hjælpere.

Hver onsdag er det dog skolen der får besøg. Lokalarkivet har til huse i kælderen og ud over den småsnak, der opstår, når generationer mødes på gangen, så fortæller Lokalarkivet gerne om historiske lokale begivenheder for små grupper og inden for bestemte emner, fx i forbindelse med historieundervisningen.

De mødes også med eleverne ude i landsbyerne, da flere klasser har været på gåtur, og hvor det er spændende at høre om, hvordan byen så ud da der var mejeri, købmand, brugs, skomager osv.

Af ugentlige aktiviteter er der også samarbejde med Kulturskolen, som kan komme til undervisning af enkelte elever, eller med en danselærer, der kan have et helt hold i gymnastiksalen. Det er også Kulturskolen, der arrangerer Kulturpakker i form af besøg af musik- og teatergrupper på skolen 3-4 gange i løbet af året.

Desuden er der et tæt samarbejde med den lokale idrætsforening HIK81, hvor personale i SFO og klub sørger for at børnene er spist af og bliver sendt afsted til badminton, gymnastik, fodbold mv.

Der er også de tilbagevendende traditionsbundne ture ud af huset:
- 3. og 4. årgang deltager årligt i høvdingebold stævne på Fælleden
- 6. klasse tager til Aarhus og dyster i atletikstævne – og kommer sørme også til dyst i madkundskab.
- 3. årgang er til Sløngeldag i Skanderborg
- Desuden er der også hvert år et par klasser der kommer afsted til forestillinger ”Med skolen i Biografen”
- Som noget helt særligt skal også nævnes 6. klassernes samarbejde med Ejer Bavnehøj-, Voerladegaard og Niels Ebbesen- skolerne, hvor eleverne mødes flere gange om året på kryds og tværs, som en god overgang til at skulle gå i 7. klasse sammen.

Hvis det overhovedet er muligt, tager vi cyklerne til de oplevelser der foregår i vores nære miljø. På den måde får vi dejlig luft og sparer pengene til bussen.

Musik betyder meget for os og Lysthuset i Nr. Vissing har et årligt besøg af russiske musikere og sangere, som på deres turné lægger vejen forbi skolen med en koncert.

Men også samarbejdet med sognepræst og menighedsråd for Veng og Mesing Kirker er meget givende, og det har medført meget populære kirkekoncerter som ”Syng dansk”, ligesom skolens kor også medvirker ved forskellige kirkearrangementer.

Endelig er lejrturene – hvem kan ikke huske dem fra da man selv gik i skole?
Indskolingen har 1 overnatning på skolen hver 2. år ofte kombineret med et tema og en udflugt eksempelvis Moesgaard Museum og Ree Park.
Midt’n med 3.-4. årgang er også på tur hvert 2. år med 2 overnatninger, hvor turene typisk er overnatning i sheltere i skoven eller i spejderhytter.
6.kl. (og i år 5.kl.) har fast lejrtur i slutningen af skoleåret, hvor de får muligheden for at sige farvel til den klasse de har været. De sidste år har turen gået til Ærø.