Skolestart og rullende overgange

Siden 2005 har Veng Skole haft aldersblandede klasser og rullende skolestart.

Aldersblandingen betyder her, at 1. og 2. klasse (måner og stjerner) går i samme klasse, og at 3. og 4. klasse (grøn og blå) går i klasse sammen. Lærerne differentierer undervisningen, så der tages højde for den enkelte elevs faglige niveau, og når to klassetrin er samlet har eleverne mulighed for at følge et større spænd inden for undervisningen. Nogle har brug for et lavere niveau end på det normale klassetrin, andre har måske brug for mere udfordring og følger et højere niveau og andre igen nyder godt af at få gentaget fagligt stof.

Normalt kører 6. klasse som sin egen traditionelle klasse, for at vænne eleverne til dem fremtid, de vil få på deres overbygningsskole i 7. klasse. I øjeblikket har vi slået 5. og 6. klasse sammen i en aldersblandet klasse, da 6. klasse i år er med lavt elevtal, så det giver mest mening at samle de to klasser.

Siden 2005 har vi også haft rullende skolestart fire gange årligt. Det sikrer læringsmiljøer, der tilgodeser alle børn samtidig med, at det bliver naturligt for dem at arbejde og lege på tværs af alder, og at tage hensyn til hinanden.

Rullende skolestart betyder, at børnene kan starte i skole fire gange om året: efter sommerferien, efter efterårsferien, efter juleferien og efter påskeferien. Et barn starter typisk i skole ved det rul, der ligger efter barnets 6-års fødselsdag, men der kan være gode grunde til, at et barn starter både før eller efter. Det vigtigste er, at barnet er modent til at starte i skole.
Hvis et barn starter i skole, før det er modent til det, vil meget af det der foregår på en almindelig skoledag være udfordringer, som kan virke svære eller uoverskuelige, og barnet reagerer typisk ved at blive trist eller urolig og har manglende overskud til de sociale relationer. Det gode ved rullende skolestart er, at barnet kan starte i skole, når det er klar til at honorere de krav, skolen stiller – og dermed opleve, at de mestrer.

Den rullende skolestart betyder, at ikke alle børn rykker samtidig. Hvis man er startet i oktober vil rullet til næste niveau ligge et år efter, men der er mange hensyn til både det faglige og det sociale. Et barn er typisk i indskolingen (0-2. klasse) i 2½ - 3½ år. Derefter rykker barnet videre til Midt’n – her vil lærerne begynde at overveje, samt drøfte med forældrene hvor barnets primære tilhørsforhold skal være – da der jo også kommer en tid efter Veng – hvor fleksibiliteten er mindre.

Efter skolegang i Veng - 7., 8. og 9. klasse

Niels Ebbesen Skolen i Skanderborg er overbygnings-distriktsskole for 7., 8., 9. klasse for skolerne Voerladegaard, Ejer Bavnehøj, Niels Ebbesen Skolen og Veng Skole.

Børnene mødes flere gange i 6. kl. til arrangementer med de øvrige 6. klasser, hvor de møder deres nye lærere og klassekammerater, ligesom forældrene kan stifte bekendtskab med skolen på et orienteringsmøde.

Lærere fra de fire skoler samarbejder løbende omkring børnene, således at overgangen til den nye skole foregår så gnidningsløst som muligt.

Der kan fortsat benyttes frit skolevalg, hvis man ønsker anden skole, under forudsætning af, at der er plads på den ønskede skole, man vil flytte barnet til. Ved valg af anden skole skal man dog selv sørge for transport til og fra skole.