Når de ældste børn i Lærke-gruppen nærmer sig skolestart, arbejder vi med forskellige ting, som er med til at forberede dem til skolestart. Et eksempel kan være at vi øver på at vente på tur, eller når vi går op på skolen og deltager i morgensang sammen med alle de andre skolebørn i gymnastiksalen. Vi besøger også skolens 0. kl. 'solene' nogle gange, hvor barnet er med nogle timer i klassen sammen med en pædagog.
Vi har rullende skolestart fire gange årligt, hvor barnet som udgangspunkt starter ved det rul, der ligger efter dets 6-års fødselsdag. Det aftales mellem pædagog og forældre, hvis noget taler for at barnet starter før eller efter det rul. På den måde kan barnet starte, når det er klar til det, og er ikke nødvendigt at vente til august. Hvis et barn starter i skole, før det er modent til det, vil meget af det der foregår på en almindelige skoledag være udfordringer, som kan virke svære eller uoverskuelige, og barnet reagerer typisk ved at blive trist eller urolig og har manglende overskud til de sociale relationer. Det gode ved rullende skolestart er, at barnet kan starte i skole, når det er klar til at honorere de krav, skolen stiller - og dermed opleve, at det mestrer.
Den rullende skolestart sikrer læringsmiljøer, der tilgodeser alle børn samtidig med, at det bliver naturligt for dem at arbejde og lege på tværs af alder og tage hensyn til hinanden.
Vi har fire skolestarter i løbet af året:
- efter sommerferien
- efter efterårsferien
- efter juleferien
- efter påskeferien.