Inklusionsstrategi

I Børnehuset er alle børn og voksne en del af fællesskabet.

Vi skelner imellem forskellige fællesskaber.

Der er de formelle fællesskaber som oftest er læringsfællesskaber, der er styret af de voksne. Her prioriterer vi oftest at lege/arbejde i små grupper, da det giver større muligheder for at skabe de rette betingelser for at alle børn bliver set, hørt og hjulpet på den rette måde. Det giver det pædagogiske personale et tydeligere billede af, hvor det enkelt barns næste udviklingszone er.

Så er der de uformelle fællesskaber. Det er de fællesskaber, der opstår mellem børnene og mellem børn og voksne og voksne og forældre. De opstår i lege, i spisesituationer, på gåture, under planlagte aktiviteter. Det er relationerne menneske og menneske i mellem. Vi er meget opmærksomme på disse relationer, da det oftest er her vi opdager, at et barn bliver ekskluderet fra børnefællesskaberne. Hvis det er ved at ske, arbejder vi på at bryde disse mønstre, enten ved at guide barnet i, hvordan det kan blive en del af legene eller ved at skabe nogle nye legemuligheder. Hvor vi skaber fokus på det, der interesserer barnet og forsøger at vise de andre børn, at dette er spændende.

For at lykkes med at skabe inkluderende fællesskaber har vi fokus på deltagelse, for kun hvis alle har lige muligheder for at deltage, lykkes vores inklusionsstrategi.

Se Skanderborg Kommunes inklusionsstrategi her