Børnehuset

Børnehuset er daginstitution med både vuggestue og børnehave. Og her er det godt at være barn. Her er plads til glæde og begejstring. Til at lege og eksperimentere. Plads til fællesskab - og til at være lidt alene, når der er brug for det.

I tæt samarbejde med forældrene skaber vi et trygt og kærligt miljø, hvor vi anerkender hvert enkelt barn som det lille, unikke menneske, det er.
Samtidig plejer vi fællesskabet, for et godt fællesskab er en forudsætning for, at det enkelte barn trives.

Vi udfordrer børnenes nysgerrighed og sanser, og det ses tydeligt på vores udearealer. Naturen er et dejligt sted, hvor børn kan få oplevelser, der appellerer til følelserne og fantasien, pirrer nysgerrigheden og styrker lysten og evnen til at udforske omgivelserne. Vi prioriterer udelivet højt og gør meget ud af, at børnene kommer ud og får frisk luft nogle timer hver dag uanset vejret. Vi har en stor dejlig legeplads, der byder på masser af udfordringer for børnenes motorik. Der er god plads til at lege og fordybe sig. Her er bålhytte, klatretræer og små hyggekroge, og her kan børnene finde på og eksperimentere med kroppen i et varieret og ujævnt terræn. Er vejret godt, spiser vi tit frugt og madpakker ude på legepladsen. Tæt på ligger spejdergrunden, og her kan børnene løbe op og ned af bakkerne, fiske efter smådyr i den lille sø, lave mad over bål eller lege i bålhytten eller i vikingehytten i nærheden.

Skoven ligger lige op ad Børnehuset, og der har vi skovhytte, shelter, bålhytte, en spændende bæk og en gynge. Her er der rig mulighed for at kravle på og klatre i træer, lege i mudderet eller vandpytterne og bygge huler eller lede efter dyr i skovbunden.

Institutionen er delt i 3 stuer: de 0-4-årige går på stuerne Mejserne og Svalerne, og de 4-6-årige går på stuen Lærkerne.

Hver dag har vi samling med musik og sanglege, og i løbet af dagen er vi ofte kreative med maling, pensler, perler, klippe-klistre, papmache og hvad vi finder på. Vi arbejder gerne fx med det, vi finder i skovbunden og i naturen, og bruger vores fantasi og kreative sider til at lave sjove og dekorative ting ud af det.

Motorik og bevægelse er en naturlig del af børn og voksnes hverdag, og motoriske aktiviteter indgår hver dag. Bevægelse og leg er børns redskab til at indtage og sanse verden omkring sig og har dermed stor betydning for børns trivsel, udvikling og kropsbevidsthed.  Vi bruger fast skolens gymnastiksal og hallen i Borgernes Hus til leg og motorik.

I det daglige arbejde understøtter vi børnenes udvikling og selvværd, så de bliver klædt på til at møde andre mennesker på en god måde. Det gælder også, når vi i tæt samarbejde med skolen forbereder de store børnehavebørn på skolelivet. Og ved at lave skolestart fire gange om året sikrer vi, at alle børn starter i skole, når de er klar til det.

Vi har frugtordning til 120 kr./md., og i vuggestuen har vi bleordning til 60 kr./md.

Vil du høre mere om Børnehuset er du velkommen til at ringe til daglig leder Gitte Jakobsen, 87 94 22 54, eller sende en mail på veng@skanderborg.dk og få tilsendt mere information.